Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej
System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

ŚWIATOWY DZIEŃ KOMSUMENTA 2013r.

W dniu 15 marca 2013r. obchodziliśmy po raz kolejny Światowy Dzień Konsumenta. W tym roku w Inspekcji Handlowej w Szczecinie tematem przewodnim tego dnia była 21 rocznica powstania Stałego Polubownego Sądu Konsumenckiego w Szczecinie.

 

Polubowny Sąd Konsumencki w Szczecinie powołany został dnia 6 lutego 1992r. To w tym dniu podpisana została pierwsza umowa pomiędzy Okręgowym Inspektorem Państwowej Inspekcji Handlowej w Szczecinie a Radą Krajową Federacji Konsumentów w Warszawie oraz przedstawicielami kilku przedsiębiorstw. Umowa dotyczyła funkcjonowania Sądu i zapisane w niej zostało m.in. jakich spraw dotyczyć będą rozprawy, jaka będzie właściwość miejscowa Sądu, skład orzekający Sądu oraz kwestie finansowe.

Sąd Konsumencki rozpoczął swoją działalność od 1 marca 1992r., co odnotowane zostało w lokalnym dodatku do „Gazety Wyborczej” nr 81 (309) z 4 kwietnia 1992r. Prasa podała, że do czasu ukazania się artykułu do Sadu wpłynęło 8 skarg od klientów w tym dwie dotyczyły działalności punktu usługowego w Szczecinie i Stargardzie, które załatwione zostały polubownie, po myśli konsumenta. W następnych miesiącach o działającej już instytucji pisały kolejne gazety.  „Głos Szczeciński” w dniu 14 maja 1992r. na swoich łamach opisał pierwsze sprawy prowadzone w Sadzie Polubownym. Dotyczyły one obuwia wartości 615 tys. zł oraz maszyny do szycia Singer wartości 17 mln zł. Roszczenia właścicielki obuwia zostały oddalone, gdyż jak orzekł biegły nie posiadały one wady, a ich zużycie jest następstwem użytkowania. Klientka podnosiła, że buty się zdeformowały i obcasy zdarły się niemal do połowy. Pomimo takiego wyroku druga strona sporu (OTEX) zaproponowała jednak, że obuwie zostanie naprawione na koszt firmy.  Natomiast w przypadku maszyny do szycia sprawa okazała się nieco trudniejsza. Produkt kilkakrotnie naprawiany nadal nie funkcjonował prawidłowo. Opinia pracownika serwisu naprawczego wskazywała na złą jakość materiału jednego z elementów maszyny. Ponieważ pozwany (DT „CENTRUM”) nie podzielał tej opinii Sąd odroczył rozprawę, decydując się na powołanie biegłego. Nie wiemy niestety jak ta sprawa się zakończyła.  

 

Ale Sąd Konsumencki to nie tylko ciekawe sprawy. Sąd Konsumencki to przede wszystkim ludzie i ich zaangażowanie w pracę. Rozprawy w Sądzie nie mogłyby odbywać się bez arbitrów. Zakończenie sporu pomiędzy konsumentem a przedsiębiorcą możliwe jest przede wszystkim dzięki zaangażowaniu arbitrów, którzy bez wątpienia zajmują wyjątkowe miejsce w tej procedurze. Ich profesjonalizm oraz bezinteresowność zasługuje na szczególne uznanie. To dzięki ich wiedzy i obiektywnemu osądowi, udało się zakończyć sprawiedliwym wyrokiem wiele spraw.

Z okazji Światowego Dnia Konsumenta, w uznaniu ich pracy, Pani Ewa Kryjom - Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej wręczyła arbitrom listy gratulacyjne. Krótkie spotkanie pozwoliło na wspólną dyskusję na temat idei Sądu, na wspomnienia dawnych, ciekawych spraw.

 

Podstawowe zalety sądownictwa polubownego, zwanego też pozasądowym rozwiązywaniem sporów (ADR- Alternative Dispute Resolution), to uproszczone procedury, krótkie terminy (średni czas rozpatrywania sprawy w sądzie w Szczecinie wynosi 35 dni) i niskie opłaty. Warto jednak wskazać, że złożenie wniosku o rozpatrzenie sporu przed sądem polubownym jest bezpłatne. Jedyne koszty, które mogą wystąpić podczas postępowania sądowego wynikają z powołania przez sąd rzeczoznawców, którzy wystawiają bezstronne opinie. Strona przegrywająca spór przed sądem ponosi koszty postępowania w sprawie. Wysokość kosztów postępowania ustala Sąd w wyroku. Wniosek do sądu złożyć może konsument, rzecznik konsumentów, ale także przedsiębiorca. Praktyka pokazuje, że dokonuje tego właściwie wyłącznie konsument. Sąd konsumencki rozstrzyga spór, gdy zgodzą się na to obie strony, czyli konsument i przedsiębiorca.

W 2012r. do Stałego Polubownego Sądu Konsumenckiego w Szczecinie wpłynęło 214 spraw i od kilku lat ilość wniosków utrzymuje się na podobnym poziomie.

 

       Beata Manios- rzecznik w Inspekcji Handlowej w Szczecinie

tel. 0-91 4225239 wew. 36

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Tomasz Wilkosz 18-03-2013 11:51
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 18-03-2013
Ostatnia aktualizacja: Tomasz Wilkosz 18-03-2013 12:00