Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej
System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

Informacja o wynikach kontroli prawidłowości oznakowania i obrotu kosmetykami

Realizując program kontroli Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Szczecinie przeprowadził 10 kontroli, podczas których sprawdzano kosmetyki.

Kontrolą objęto 9 przedsiębiorców prowadzących sprzedaż detaliczną oraz 1 prowadzącego sprzedaż hurtową. Kontrolowani przedsiębiorcy prowadzili działalność w Szczecinie, Gryfinie, Stargardzie, Gryficach, Koszalinie, Darłowie i Wałczu.
Nieprawidłowości stwierdzono tylko u jednego przedsiębiorcy prowadzącego sklep detaliczny.

Podczas kontroli sprawdzono 54 partie kosmetyków w zakresie prawidłowości oznakowania, przy czym zakwestionowano 3 partie szamponów do włosów.

Do kontroli wytypowano:

  •     11 partii lakierów do paznokci,
  •     21 partii kosmetyków kolorowych,
  •     21 partii szamponów do włosów,
  •     1 partię kosmetyku do pielęgnacji twarzy.

Ustalenia kontroli, w odniesieniu do poszczególnych punktów programu, przedstawiają się następująco:

Prawidłowość oznakowania opakowań kosmetyków w zakresie art. 19 rozporządzenia (WE) nr 1223/2009

Sprawdzając powyższe wymagania stwierdzono, że na pojemnikach i opakowaniach zewnętrznych 54 partii kosmetyków znajdowały się nieusuwalne, łatwe do odczytania i widoczne wymagane informacje, sporządzone w języku polskim.

Nieprawidłowości stwierdzono u jednego przedsiębiorcy prowadzącego sprzedaż detaliczną w Szczecinie, w odniesieniu do 3 partii produktów kosmetycznych. Ustalono, że:

  •      szampon w kostce Whole Body shampoo bar 70 g nie posiadał określenia „ingredients” przed wykazem składników oraz numeru partii produktu lub oznaczenia pozwalającego na identyfikację produktu kosmetycznego, co jest niezgodne z art. 19 ust. 1 lit. g) i e) ww. rozporządzenia,
  •      szampon do włosów z minerałami z Morza Martwego 200 ml nie posiadał określenia „ingredients” przed wykazem składników, co jest niezgodne z art. 19 ust. 1 lit. g) ww. rozporządzenia,
  •       naturalny oczyszczający szampon do włosów tłustych i mieszanych z ekstraktem z brzozy i mięty pieprzowej 300 ml, nie posiadał numeru partii produktu lub oznaczenia pozwalającego na identyfikację produktu kosmetycznego, co jest niezgodne z art. 19 ust. 1 lit. e) ww. rozporządzenia.

Kontrolowany przedsiębiorca dobrowolnie wycofał zakwestionowane produkty kosmetyczne z obrotu, do czasu poprawy ich oznaczeń. Wydano decyzję o odstąpieniu od nałożenia kary pieniężnej na podstawie art. 189f § 1 pkt 1 oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2021 r., poz. 735 ze zm.),

Spośród sprawdzonych 54 partii produktów, 19 oznakowanych było zwrotem „Najlepiej zużyć przed końcem” (w tym 3 oznakowano dodatkowo symbolem „otwartego słoiczka”) oraz 35 partii produktów oznakowano symbolem „otwartego słoiczka”, przy którym widniały informacje o okresie w jakim po otwarciu pojemnika produkt jest bezpieczny. Podwójne oznaczenie kosmetyków, co do terminu zużycia, tj.: oznaczone „datą minimalnej trwałości” oraz „symbolem otwartego słoiczka”, dotyczyło kosmetyków o minimalnej trwałości dłuższej niż 30 miesięcy.  Sprawdzone kosmetyki posiadały nieprzekroczone terminy trwałości.

Kosmetyki sprzedawane luzem.

Nie stwierdzono podczas prowadzonych kontroli sprzedaży kosmetyków luzem.

Kosmetyki antybakteryjne (covidowe)

W ofercie handlowej skontrolowanych przedsiębiorców nie było hydroalkoholowych żeli do odkażania rąk z określeniem „antybakteryjny”.  

Prawidłowość oświadczeń o produkcie, zamieszczonych na opakowaniach kosmetyków, o których mowa w rozporządzeniu nr 1223/2009

Na podstawie art. 20 ust. 1 ww. rozporządzenia sprawdzono, czy badane kosmetyki na opakowaniach nie były zaopatrzone w oświadczenia (deklaracje marketingowe, claims), które przypisywałyby tym produktom cechy lub funkcje, których nie posiadają. Nieprawidłowości w powyższym temacie nie stwierdzono.

Nie sprawdzano zagadnień opisanych w art. 1 rozporządzenia Komisji (UE) Nr 655/2013 z dnia 10 lipca 2013 r. określających kryteria dotyczące uzasadnienia oświadczeń stosowanych w związku z produktami kosmetycznymi (Dz.Urz. UE L z 2013 r., nr 190, str. 31) z uwagi na to, że w oznakowaniu kosmetyków poddanych kontroli nie stwierdzono oświadczeń w formie tekstów, nazw, znaków towarowych, obrazów, symboli i innych znaków o produkcie, które informowałyby bezpośrednio lub pośrednio o właściwościach lub funkcjach produktu na etapie etykietowania, a które budziłyby wątpliwości, co do ich autentyczności, wiarygodności.

Przestrzeganie prawidłowości obrotu w zakresie ograniczeń i zakazu stosowania niektórych substancji

Wszystkie zbadane 54 partie produktów sprawdzono pod kątem przestrzegania prawidłowości obrotu w zakresie ograniczeń i zakazu stosowania niektórych substancji, określonych w art. 14 ww. rozporządzenia nr 1223/2009.
W wykazie składników podanych na opakowaniach jednostkowych kosmetyków nie stwierdzono, aby produkty kosmetyczne wytypowane do kontroli, zawierały:
a)    substancje niedozwolone
- wymienione w załączniku nr II do ww. rozporządzenia,
b)    substancje podlegające ograniczeniom
- które nie są stosowane zgodnie z ograniczeniami określonymi w załączniku nr III do ww. rozporządzenia,
c)    barwniki
- inne niż wymienione w załączniku nr IV do ww. rozporządzenia,
d)    substancje konserwujące
- inne niż wymienione w załączniku nr V do ww. rozporządzenia,
e)    substancje promieniochronne
- inne niż wymienione w załączniku nr VI do  ww. rozporządzenia.
Poddane kontroli produkty kosmetyczne spełniały wymagania art. 14 ww. rozporządzenia.

Beata Manios- rzecznik
Inspekcji Handlowej w Szczecinie
Tel. 91 4225239 wew. 46

 

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Beata Dynowska 03-11-2022 08:13
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: Beata Dynowska 03-11-2022
Ostatnia aktualizacja: - 03-11-2022 08:13