eBoi
Jak załatwić sprawę?
Informacja o wynikach kontroli legalności i rzetelności przedsiębiorców świadczących usługi w zakresie sal zabaw dla dzieci i młodzieży w 2025 r.
Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej zgodnie z wytycznymi
zawartymi w programie kontroli w ww. zakresie przeprowadził 13 kontroli.
Kontrolą objęto m.in. przedsiębiorców w: Szczecinie, Stargardzie, Koszalinie, Szczecinku, Kołobrzegu.
Ustalenia kontroli, w odniesieniu do poszczególnych punktów programu, przedstawiają się
następująco.
1. Legalność prowadzonej działalności.
Dokonano kontroli legalności prowadzonej działalności przez kontrolowanych przedsiębiorców w oparciu o wpisy do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej oraz Krajowego Rejestru Sądowego. Przedsiębiorcy prowadzili działalność zgodnie z zarejestrowanym zakresem. Nie stwierdzono nieprawidłowości w tym zakresie.
2. Prawidłowość uwidaczniania cen oferowanych usług w sporządzonych cennikach oraz prawidłowość naliczania i pobierania opłat za wykonane usługi
Prawidłowość uwidaczniania cen oferowanych usług w sporządzonych cennikach oraz prawidłowość naliczania i pobierania opłat za wykonane usługi zagadnienie sprawdzono
u wszystkich przedsiębiorców. Stwierdzono, że:
- w 12 skontrolowanych obiektach w miejscach widocznych i ogólnodostępnych znajdowały się cenniki usług korzystania z urządzeń rekreacyjnych znajdujących się na salach zabaw wraz z dokładnym określeniem rodzaju i zakresu świadczonych usług, co spełniało wymagania § 10 ust. 1 oraz § 11 ust. 1 ww. rozporządzenia. Ceny określone zostały na podstawie dnia tygodnia, czasu korzystania, godzin wejścia oraz wielkości grupy korzystającej z bawialni.
- u 1 przedsiębiorcy stwierdzono, że oferując dodatkowe usługi w miejscu świadczenia usług nie uwidoczniono cennika przyjęć urodzinowych (ww. cennik uwidoczniony był na stronie internetowej przedsiębiorcy, a usługi przyjmowane do realizacji wyłącznie za jej pośrednictwem), co nie spełnia wymagań art. 4 ust. 1 ww. ustawy o informowaniu o cenach towarów i usług. Ponadto w cenniku usług laserowej wersji paintballa ceny podano bez określenia stawki przeliczeniowej, tj. ceny za godzinę zabawy, co narusza wymagania art. 4 ust. 1 ww. ustawy o informowaniu o cenach towarów i usług, w związku z § 10 ust. 2 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Technologii w sprawie uwidaczniania cen towarów i usług.
W trakcie kontroli nieprawidłowości zostały usunięte dobrowolnie.
W trakcie kontroli ustalono, że wszyscy przedsiębiorcy prowadzą na terenie obiektów rekreacyjno-zabawowych bufety i/lub sklepiki dostępne dla klientów i osób z zewnątrz.
W wyniku czynności kontrolnych stwierdzono, nieprawidłowości u 7 przedsiębiorców:
- u przedsiębiorcy w Szczecinie w uwidocznionych cennikach nie określono ilości wyrobów, do których odnosiły się podane ceny, co stanowi naruszenie art. 4 ust. 1 ww. ustawy o informowaniu o cenach towarów i usług, w związku z § 9 ust. 2 ww. rozporządzenia Ministra Rozwoju i Technologii w sprawie uwidaczniania cen towarów i usług. Do kontrolowanego skierowano wystąpienie pokontrolne na które otrzymano odpowiedź o usunięciu nieprawidłowości,
- u przedsiębiorcy w Szczecinie przy towarach oferowanych do sprzedaży brak było uwidocznionych cen jednostkowych, co stanowi niewykonanie obowiązków określonych w art. 4 ust. 1 ww. ustawy, w związku z § 3 ust. 1 i 2 oraz § 4 rozporządzenia. Wydano ustne żądanie niezwłocznego usunięcia uchybień. Żądanie zostało wykonane w toku kontroli,
- u przedsiębiorcy w Szczecinie w uwidocznionych cennikach nie określono ilości wyrobów, do których odnosiły się podane ceny, co stanowi naruszenie art. 4 ust. 1 ww. ustawy, w związku z § 9 ust. 2 ww. rozporządzenia. Nieprawidłowości zostały usunięte dobrowolnie przez kontrolowanego w toku kontroli.
- u przedsiębiorcy w Szczecinie w uwidocznionych cennikach nie określono ilości wyrobów, do których odnosiły się podane ceny, co stanowi naruszenie art. 4 ust. 1 ww. ustawy, w związku z § 9 ust. 2 ww. rozporządzenia. Ponadto przy towarach oferowanych do sprzedaży brak było uwidocznionych cen jednostkowych, co stanowi naruszenie art. 4 ust. 1 ww. ustawy, w związku z § 3 ust. 1 i 2 oraz § 4. Nieprawidłowości zostały usunięte dobrowolnie przez kontrolowanego w toku kontroli.
- u przedsiębiorców w Koszalinie (spółka cywilna) w uwidocznionych cennikach nie określono ilości wyrobów, do których odnosiły się podane ceny, co stanowi naruszenie art. 4 ust. 1 ww. ustawy, w związku z § 9 ust. 2 ww. rozporządzenia. Ponadto przy towarach oferowanych do sprzedaży brak było uwidocznionych cen jednostkowych, co stanowi naruszenie art. 4 ust. 1 ww. ustawy, w związku z § 3 ust. 1 i 2 oraz § 4. Nieprawidłowości zostały usunięte dobrowolnie przez kontrolowanego w toku kontroli.
- u przedsiębiorcy w Koszalinie w uwidocznionych cennikach nie określono ilości wyrobów, do których odnosiły się podane ceny, co stanowi naruszenie art. 4 ust. 1 ww. ustawy, w związku z § 9 ust. 2 ww. rozporządzenia. Nieprawidłowości zostały usunięte dobrowolnie przez kontrolowanego w toku kontroli.
- u przedsiębiorcy w Kołobrzegu w uwidocznionych cennikach nie określono ilości wyrobów, do których odnosiły się podane ceny, co stanowi naruszenie art. 4 ust. 1 ww. ustawy, w związku z § 9 ust. 2 ww. rozporządzenia. Ponadto przy towarach oferowanych do sprzedaży brak było uwidocznionych cen jednostkowych, co stanowi naruszenie art. 4 ust. 1 ww. ustawy, w związku z § 3 ust. 1 i 2 oraz § 4. Nieprawidłowości zostały usunięte dobrowolnie przez kontrolowanego w toku kontroli.
Oceny zgodności zastosowanych cen z cennikiem świadczonych usług dokonano u 11 kontrolowanych przedsiębiorców. Sprawdzenia dokonano na podstawie losowo wybranych paragonów fiskalnych i faktur wystawionych konsumentom przez kontrolowanych przedsiębiorców. Nieprawidłowości w tym zakresie nie stwierdzono.
3. Prawidłowość świadczonych usług
W toku prowadzonych kontroli:
- ustalono, że urządzenia udostępniane konsumentom we wszystkich salach zabaw posiadały atesty, opinie, certyfikaty lub orzeczenia techniczne wydane przez rzeczoznawców, jednostki certyfikujące sale zabaw, producentów sprzętu,
- na podstawie badań organoleptycznych przeprowadzonych w trakcie kontroli stwierdzono, że skontrolowane urządzenia nie stwarzały zagrożenia dla użytkowników: nie miały ostrych krawędzi, konstrukcje były stabilne i nieuszkodzone oraz zabezpieczone otuliną, elementy konstrukcji nie stwarzały ryzyka zakleszczenia, urządzenia nie posiadały widocznych śladów uszkodzeń, nie przemieszczały się, siatki zabezpieczające były dobrze naprężone,
- ustalono, że konstrukcje i urządzenia udostępnione użytkownikom były konserwowane i serwisowane przez wyspecjalizowane podmioty w 5 placówkach. W pozostałych 8 obiektach przedsiębiorcy wykonywali drobne naprawy we własnym zakresie, a ewentualne poważniejsze usterki zgłaszane były firmom zewnętrznym,
- stwierdzono, że w 12 skontrolowanych salach zabaw przedsiębiorcy opracowali i uwidocznili regulaminy korzystania z usług w obiektach. W regulaminach zawarte były niezbędne informacje dla klientów korzystających z urządzeń do zabawy oraz określające warunki i zasady bezpiecznego korzystania. W przypadku 1 przedsiębiorcy stwierdzono, że nie został opracowany regulamin korzystania z urządzeń do zabawy, zaś na sali zabaw umieszczono jedynie materiały w formie pisemnej i graficznej określające ogólne zasady przebywania na terenie obiektu. W trakcie kontroli przedsiębiorca opracował i uwidocznił regulamin w sali zabaw,
- ustalono, że w skontrolowanych obiektach znajdowały się apteczki do udzielania pomocy w nagłych wypadkach. Ponadto pracownicy zatrudnieni w 9 obiektach zostali przeszkoleni do udzielania pierwszej pomocy.
4. Pozostałe zagadnienia objęte kontrolą
Ponadto w toku kontroli ustalono, że:
- regulaminy sal zabaw były uwidocznione w miejscach ogólnodostępnych i dobrze widocznych dla konsumentów. Podpis oświadczenia zapoznania z regulaminem wymagany był w przypadku 1 przedsiębiorcy.
- w sporządzonych regulaminach korzystania z usług w obiekcie oraz innych materiałach informacyjnych znajdowały się zapisy określające jednoznacznie za co pobierana jest opłata, informacje określające wiek osób mogących korzystać z obiektów i urządzeń oraz zasady bezpiecznego z nich korzystania. W 2 przypadkach nie określono ograniczenia co do liczby osób mogących przebywać na terenie obiektu w danej chwili (ograniczenia wpuszczania). W trakcie kontroli w obu przypadkach uzupełniono regulamin o tę informację,
- osoby korzystające z urządzeń zainstalowanych w skontrolowanych obiektach były pod nadzorem opiekunów lub pracowników. Spośród kontrolowanych przedsiębiorców 1 z nich prowadził szkolenia na torze testowym jedynie w przypadku zorganizowanych grup,
- wszyscy przedsiębiorcy posiadali dokumenty potwierdzające zawarcie dobrowolnego ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej,
- stan sanitarno – porządkowy kontrolowanych obiektów nie budził zastrzeżeń,
- przedsiębiorcy we wszystkich skontrolowanych placówkach oferowali konsumentom dodatkowe usługi, tj. organizację imprez urodzinowych, a w 1 przypadku tzw. laserowy paintball. Kontrolowani nie prowadzili ewidencji przyjętych do realizacji usług oraz nie zawierali w tym zakresie pisemnych umów z klientami.
Materiały z kontroli były podstawą do skierowania wystąpienia pokontrolnego do 1 przedsiębiorcy oraz wydania w toku kontroli 1 żądania organizacyjno-porządkowego.
W związku z ustaleniami kontroli wobec 8 przedsiębiorców zostanie wszczęte postępowanie administracyjne dotyczące nałożenia kar pieniężnych z tytułu niewykonania obowiązków, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy o informowaniu o cenach towarów i usług.
Beata Manios- rzecznik
Inspekcji Handlowej w Szczecinie
Tel. 91 4225239 wew. 46
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
| Akcja | Osoba | Data |
|---|---|---|
| Dodanie dokumentu: | Beata Dynowska | 10-12-2025 08:04 |
| Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | Beata Dynowska | 10-12-2025 |
| Ostatnia aktualizacja: | Beata Dynowska | 10-12-2025 08:34 |

