eBoi
Jak załatwić sprawę?
Informacja o wynikach kontroli przestrzegania przez przedsiębiorców obowiązku informowania konsumentów o sposobie postępowania z odpadami opakowaniowymi produktów oraz pobierania opłaty recyklingowej
Realizując program kontroli Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Szczecnie w 2025 r. przeprowadził 23 kontrole w zakresie przestrzegania wymagań ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi (Dz. U. z 2025 r., poz. 870).
Sprawdzeniem objęto 22 przedsiębiorców (23 placówki) prowadzących sprzedaż detaliczną, m.in. w Szczecinie, Koszalinie, Połczynie Zdroju, Stargardzie, Bobolicach.
Nieprawidłowości stwierdzono w trakcie 10 kontroli.
Ustalenia kontroli przedstawiają się następująco:
1. Przestrzeganie obowiązku informacyjnego.
Zgodnie z art. 41 ww. ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi sprawdzono, czy przedsiębiorcy wprowadzający produkty w opakowaniach są wpisani do bazy danych, tj. (BDO). Kontrolą objęto 230 partii produktów, nie stwierdzając nieprawidłowości.
Niezależnie od powyższego sprawdzono czy kontrolowani przedsiębiorcy, oferujący torby na zakupy z tworzywa sztucznego zostali wpisani do BDO.
Stwierdzono, że 1 przedsiębiorca nie był wpisany do rejestru przedsiębiorców w Bazie Danych o Produktach i Opakowaniach oraz o Gospodarce Odpadami (BDO). Do przedsiębiorcy skierowano wystąpienie pokontrolne. W odpowiedzi na wystąpienie pokontrolne, kontrolowana poinformowała, że zrezygnowała całkowicie ze sprzedaży toreb na zakupy z tworzyw sztucznych.
O powyższym braku wpisu do rejestru BDO poinformowano Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego.
Ponadto, sprawdzono czy przedsiębiorcy oferujący produkty w opakowaniach zgodnie z art. 42 ww. ustawy, przekazują użytkownikom tych produktów informację o opakowaniach i odpadach opakowaniowych w zakresie:
- dostępnych systemów zwrotu, zbierania i odzysku, w tym recyklingu, odpadów opakowaniowych,
- właściwego postępowania z odpadami opakowaniowymi,
- znaczenia oznaczeń stosowanych na opakowaniach, przez wywieszenie ww. informacji
w miejscu sprzedaży.
Nieprawidłowości w ww. zakresie stwierdzono u 8 przedsiębiorców. Dotyczyło to braku uwidocznienia ww. informacji, co skutkuje odpowiedzialnością z art. 56 ust. 1 pkt 12 w związku z art. 58 ust. 2 ww. ustawy. Wobec 5 przedsiębiorców wszczęto postępowania administracyjne, natomiast wobec 3 zostaną wszczęte postępowania administracyjne.
W trakcie kontroli wydano 1 żądanie organizacyjno-porządkowe, które zostało wykonane.
Ponadto do 1 przedsiębiorcy skierowano wystąpienie pokontrolne, na które przedsiębiorca udzielił odpowiedzi, że uwidocznił ww. informację. 6 przedsiębiorców podjęło dobrowolne działania i usunęło nieprawidłowości w postaci wywieszenia ww. informacji.
Po przeprowadzonej kontroli wydano 1 decyzję wymierzającą karę pieniężną na przedsiębiorcę w kwocie 1.000,00 zł za niewykonanie obowiązku z art. 42 ust. 1 pkt 1-3 ww. ustawy.
2. Przestrzeganie obowiązku pobierania opłaty recyklingowej
Zgodnie z art. 40 a ust. 1 ww. ustawy sprawdzono czy przedsiębiorcy prowadzący jednostkę handlu detalicznego lub hurtowego, w której są oferowane torby z tworzywa sztucznego przeznaczonego do pakowania produktów oferowanych w tej jednostce, pobierają opłaty recyklingowe.
Torby z tworzywa sztucznego oferowało 11 przedsiębiorców. Nieprawidłowości w tym zakresie nie stwierdzono. 4 przedsiębiorców oświadczyło, że nie odprowadzało opłaty do urzędu marszałkowskiego z tytułu sprzedaży reklamówek jednorazowych.
O powyższym poinformowano Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego.
3. Rzetelność obsługi konsumentów
Oceny rzetelności obsługi konsumentów dokonano w ramach zakupu kontrolnego u każdego przedsiębiorcy. W trakcie zakupu sprawdzono, czy od nabywającego pobierana jest opłata recyklingowa od toreb z tworzyw sztucznych oraz czy pobrana kwota za zakupione produkty jest zgodna z cenami uwidocznionymi w miejscu sprzedaży detalicznej przy tych produktach.
Torby z tworzywa sztucznego oferowało 11 przedsiębiorców. Wszyscy przedsiębiorcy w miejscu sprzedaży udostępniali ceny za torby lekkie na zakupy. Ceny umieszczone bezpośrednio przy tych produktach były zgodne z cenami pobranymi podczas przeprowadzonego zakupu kontrolnego. Nieprawidłowości w tym zakresie nie stwierdzono.
Ponadto ustalono, że 4 przedsiębiorców nie odprowadzało opłat do urzędu marszałkowskiego
z tytułu sprzedaży reklamówek jednorazowych.
Materiały z przeprowadzonych kontroli dały podstawę do:
- przekazania 8 spraw do wszczęcia postępowania administracyjnego,
- skierowania 4 pism do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego,
- skierowania 1 wystąpienia pokontrolnego do wprowadzającego produkty w opakowaniach nie wpisanego do rejestru BDO,
- skierowania 1 wystąpienia pokontrolnego do przedsiębiorcy, który nie przekazywał użytkownikom produktów w opakowaniach informacji o opakowaniach i odpadach opakowaniowych,
- skierowania 1 żądania organizacyjno-porządkowego w sprawie usunięcia nieprawidłowości dotyczących nie przekazywania użytkownikom produktów w opakowaniach informacji o opakowaniach i odpadach opakowaniowych,
- wydania 1 decyzji wymierzającej karę pieniężną w kwocie 1.000,00 zł za niewykonanie obowiązku z art. 42 ust. 1 pkt 1-3 ww. ustawy.
Beata Manios- rzecznik
Inspekcji Handlowej w Szczecinie
Tel. 91 4225239 wew. 46
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
| Akcja | Osoba | Data |
|---|---|---|
| Dodanie dokumentu: | Beata Dynowska | 10-12-2025 08:39 |
| Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | Beata Dynowska | 10-12-2025 |
| Ostatnia aktualizacja: | Beata Dynowska | 10-12-2025 09:10 |

