Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej
System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

Informacja o wynikach kontroli prawidłowości oznakowania detergentów

Realizując wytyczne Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz program kontroli
Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Szczecinie przeprowadził w podanym wyżej zakresie 11 kontroli.

Kontrolą objęto przedsiębiorców, spośród których:

  • 3 prowadziło sprzedaż detaliczną w sklepach zlokalizowanych w Koszalinie, Kobylance i Myśliborzu,
  • 8 prowadziło sprzedaż w sklepach wielkopowierzchniowych w Koszalinie, Szczecinie, Gryfinie, Świdwinie i Stargardzie.

Podczas kontroli sprawdzono 46 partii detergentów, z czego zakwestionowano 6 partii u 4 przedsiębiorców. Dodatkowo u 1 przedsiębiorcy stwierdzono nieprawidłowości polegające na braku uwidocznienia w miejscu sprzedaży informacji o dostępnych systemach zwrotu, zbierania i odzysku, w tym recyklingu odpadów opakowaniowych, właściwym postępowaniu z odpadami opakowaniowymi oraz znaczeniu oznaczeń stosowanych na opakowaniach.

Ustalenia kontroli w odniesieniu do poszczególnych punktów programu przedstawiają się następująco:

1. Prawidłowość dostarczania konsumentowi informacji o wyrobach

Kontrolą w powyższym zakresie objęto 46 partii detergentów. Sprawdzenia dokonano w oparciu o przepisy:

  • rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady WE nr 648/2004 z dnia 31 marca
     2004 r. w sprawie detergentów (Dz. Urz. UE L z 8 kwietnia 2004 r., nr 104, str. 1) oraz rozporządzenia Komisji (WE) Nr 907/2006 z dnia 20 czerwca 2006 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 648/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie detergentów w celu dostosowania jego załączników III i VII,
  • rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1272/2008 z dnia 16 grudnia 2006 r.
    w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin, zmieniające i uchylające dyrektywy 67/548/EWG i 1999/45/WE oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 (Dz. Urz. UE L 353 str. 1 ze zm.),
  • rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1223/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. dotyczącego produktów kosmetycznych (Dz. Urz. UE L Nr 342, str. 59 ze zm.),
  • ustawy z dnia 25 lutego 2011 r. o substancjach chemicznych i ich mieszaninach
    (Dz. U. z 2022 r. poz. 1816),
  • ustawy z dnia 7 października 1999 r. o języku polskim (Dz. U. z 2024 r., poz. 1556),
    w związku z art. 11 ust. 5 rozporządzenia w sprawie detergentów,
  • ustawy z dnia 7 maja 2009 r. o towarach paczkowanych (Dz. U. z 2022 r., poz. 2255),
  • rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 20 lipca 2009 r. w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących oznakowania towarów paczkowanych (Dz. U. z 2021 r., poz. 481).

Nieprawidłowości dotyczące oznakowania detergentów stwierdzono w 4 kontrolach, w odniesieniu do 6 partii produktów, tj.:

  • 4 partii płynu do mycia różnych powierzchni,
  • 1 partii płynu typu żelazko w sprayu,
  • 1 partii płynu do prania.

Stwierdzono, że :

  1. na etykietach 2 partii produktów nie zostały podane adresy e-mail, pod którymi dostępne są arkusze danych składników odnoszące się do art. 9 ust. 3 - co stanowi naruszenie art. 11 ust. 2 litera c) rozporządzenia (WE) nr 648/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31.03.2004 r. w spawie detergentów. Ponadto, na etykiecie opakowania produktu żelazko w sprayu nie podano również numeru telefonu, pod którym dostępny jest arkusz danych składników odnoszący się do art. 9 ust. 3 oraz numeru telefonu osoby odpowiedzialnej za wprowadzenie produktu do obrotu - co stanowi naruszenie art. 11 ust. 2 litera b) i c) ww. rozporządzenia (WE) nr 648/2004,
  2. na etykietach 3 partii produktów nie umieszczono adresu strony internetowej, na której producent powinien udostępnić arkusz danych składników - co jest niezgodne z wymaganiami części D załącznika VII - „Publikacja wykazu składników” do ww. rozporządzenia (WE) nr 648/2004. Natomiast na etykiecie sprawdzanego produktu (Płyn do prania tkanin automat) nie wskazano zakresu procentowego (tj. procentu wagowego) zawartości składników - co jest niezgodne z art. 11 ust. 3 oraz częścią A załącznika VII do ww. rozporządzenia (WE) nr 648/2004 w sprawie detergentów,
  3. na etykiecie 1 partii ocenianego produktu (Płyn do mycia szyb z amoniakiem) umieszczono adres strony internetowej, na której producent nie udostępnił arkusza danych składników - co jest niezgodne z częścią D załącznikiem VII do ww. rozporządzenia (WE) nr 648/2004.

Ww. nieprawidłowości były podstawą do skierowania 2 wystąpień pokontrolnych do producentów detergentów, 2 wystąpień pokontrolnych do kontrolowanych przedsiębiorców oraz 1 pisma informującego do dystrybutora. W odpowiedziach podmioty do których kierowano pisma poinformowały o usunięciu stwierdzonych nieprawidłowościach w zakresie oznakowania zakwestionowanych detergentów.

Ponadto ustalono, że:

  • na opakowaniach pozostałych detergentów w sposób trwały, za pomocą czytelnych i widocznych liter umieszczone zostały informacje zgodnie z art. 11 ust. 2 ww. rozporządzenia (WE) nr 648/2004,
  • etykiety detergentów wskazywały zawartość składników, instrukcję użycia i środki ostrożności
    w przypadkach wymaganych zgodnie z art. 11 ust. 3 ww. rozporządzenia (WE) nr 648/2004,
  • na opakowaniach pozostałych detergentów, wskazano zawartości składników, w tym procent wagowy, ostrzeżenia i sposoby użycia,
  • oznakowania opakowań detergentów w zakresie informacji określonych w art. 11
    ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia (WE) nr 648/2004 były sporządzone w języku polskim zgodnie
    z wymaganiami art. 7 oraz 7a ww. ustawy o języku polskim, w związku z art. 11 ust. 5 ww. rozporządzenia (WE) nr 648/2004,
  • etykiety pozostałych detergentów zawierały adresy stron internetowych producentów, na których dostępne były arkusze danych składników zgodnie z częścią D załącznika VII  do ww. rozporządzenia (WE) nr 648/2004,
  • opakowania sprawdzonych detergentów nie zawierały graficznego przedstawienia owoców, które mogłyby wprowadzić użytkownika w błąd, co do przeznaczenia tych wyrobów zgodnie
    z art. 11 ust. 6 ww. rozporządzenia (WE) Nr 648/2004,
  • nazewnictwo użytych w detergentach środków konserwujących wymienionych w wykazie do ww. rozporządzenia było zgodne z nazwami substancji przyjętych w Międzynarodowym Nazewnictwie Składników Kosmetycznych (INCI).

Nieprawidłowości w powyższych zakresach nie stwierdzono.

Spośród 46 partii detergentów objętych kontrolą, 15 partii zostało sklasyfikowanych i oznakowanych przez producentów jako mieszaniny chemiczne stwarzające zagrożenie zgodnie z ww. rozporządzeniem (WE) nr 1272/2008. W związku z powyższym uwzględniając przepisy tytułu III i IV ww. rozporządzenia sprawdzono prawidłowość oznakowania opakowań ww. mieszanin chemicznych.

Oznakowanie 15 badanych partii detergentów sklasyfikowanych i oznakowanych przez producentów jako mieszaniny chemiczne stwarzające zagrożenie było sporządzone zgodnie z art. 17  ww. rozporządzenia (WE) nr 1272/2008. Detergenty posiadały: identyfikator produktu określony w art. 18, piktogram określający rodzaj zagrożenia określony w art. 19, hasło ostrzegawcze zgodnie z art. 20, zwroty wskazujące na rodzaj zagrożenia określone w art. 21, odpowiednie zwroty wskazujące środki ostrożności zgodnie z art. 22.

Sprawdzając przestrzeganie przepisów art. 35 ww. rozporządzenia (WE) nr 1272/2008 ustalono, że:

  • opakowania 15 partii ww. detergentów nie miały kształtu ani nie były zaprojektowane w sposób, który stwarza prawdopodobieństwo przyciągnięcia uwagi dzieci, wzbudzenia ich ciekawości lub wprowadzenia w błąd konsumentów, jak również nie wyglądały ani nie były zaprojektowane
    w sposób podobny do opakowań środków spożywczych, pasz dla zwierząt lub produktów leczniczych i kosmetycznych,
  • 1 partia detergentów (spośród 15) sklasyfikowanych ze względu na toksyczność, toksyczność ostrą, działanie żrące na skórę powodujące oparzenia, poważne uszkodzenia oczu oraz działanie bardzo toksyczne na organizmy wodne, wyposażona była w zamknięcie utrudniające otwarcie przez dzieci oraz oznakowane ostrzeżeniem o niebezpieczeństwie wyczuwalne dotykiem zgodnie z sekcją 3.2.1 załącznika II ww. rozporządzenia CPL.  

2. Kapsułki do prania i zmywarek

Spośród detergentów objętych sprawdzeniem żaden nie był produktem przeznaczonym do prania,
nie dotyczyły ich zatem przepisy części B załącznika VII do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego
i Rady (WE) w sprawie detergentów dot. informacji o dozowaniu.

3. Przestrzeganie obowiązku informowania konsumentów o opakowaniach i odpadach opakowaniowych produktów

Powyższe zagadnienie zgodnie z wymaganiami ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi sprawdzono u wszystkich 11 skontrolowanych przedsiębiorców. Nieprawidłowości stwierdzono u 1 przedsiębiorcy, a dotyczyły nieprzestrzegania obowiązku przekazywania użytkownikom produktów w opakowaniach informacji o dostępnych systemach zwrotu, zbierania i odzysku, w tym recyklingu odpadów opakowaniowych, właściwym postępowaniu
z odpadami opakowaniowymi oraz znaczeniu oznaczeń stosowanych na opakowaniach – co najmniej przez wywieszenie informacji w miejscu sprzedaży, co było niezgodne z wymaganiami art. 42 ww. ustawy o gospodarce opakowaniami  i odpadami opakowaniowymi.

Przedsiębiorcę pouczono o obowiązku wynikającym z art. 42 ust. 1 pkt 1, 2 i 3 tejże ustawy.

W związku z powyższym na podstawie art. 56 ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi wobec przedsiębiorcy zostanie wszczęte postępowanie administracyjne w celu nałożenia kary pieniężnej. W trakcie kontroli przedsiębiorca w miejscu sprzedaży uwidocznił dla użytkowników produktów w opakowaniach informację o opakowaniach i odpadach opakowaniowych.

Jednocześnie sprawdzono przestrzeganie obowiązku wynikającego z art. 41 ww. ustawy, który zakazuje dystrybucji produktów w opakowaniach wprowadzanych do obrotu przez wprowadzającego produkty w opakowaniach, który nie jest wpisany do rejestru podmiotów wprowadzających produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami. Ustalono, że wszyscy przedsiębiorcy wprowadzający do obrotu produkty w opakowaniach objęci kontrolą, figurują w rejestrze podmiotów wprowadzających produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami, dostępnym na stronie internetowej www.bdo.mos.gov.pl. Nieprawidłowości w powyższym zakresie nie stwierdzono.

Zgodnie z wymogiem art. 40a ww. ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi  sprawdzono, czy przedsiębiorcy prowadzący jednostkę handlu detalicznego lub  wielkopowierzchniowego, w której były oferowane lekkie torby na zakupy z tworzywa sztucznego przeznaczone do pakowania produktów pobierają za ww. torby od nabywającego opłatę recyklingową.

Powyższe zagadnienie sprawdzono u wszystkich 11 kontrolowanych przedsiębiorców. Ustalono, że sprzedaż lekkich toreb na zakupy z tworzywa sztucznego o grubości materiału poniżej 50 mikrometrów prowadzona była u 9 przedsiębiorców, którzy zgodnie z art. 40a ww. ustawy pobierali od nabywającego opłatę recyklingową. Pozostali kontrolowani przedsiębiorcy nie oferowali do sprzedaży toreb na zakupy z tworzywa sztucznego.

4. Przestrzeganie wymagań w zakresie towarów paczkowanych

Kontrolą w powyższym zakresie objęto 46 partii detergentów. Sprawdzenia dokonano
pod kątem przestrzegania przepisów ww. ustawy z dnia 07 maja 2009 r. o towarach paczkowanych  oraz rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 20 lipca 2009 r. w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących oznakowania towarów paczkowanych.

Sposób oznakowania opakowań jednostkowych kontrolowanych detergentów, w tym oznakowanie ilością nominalną z oznaczeniem „e” był zgodny z wymaganiami określonymi w ww. ustawie o towarach paczkowanych, a wysokość cyfr i liter w oznakowaniu ilości nominalnej tych detergentów była zgodna z załącznikiem  nr 2 do ww. rozporządzenia.

5.  Przestrzeganie okresów trwałości – przydatności do użycia

Kontrolą przestrzegania terminów trwałości – przydatności do użycia objęto 39 partii detergentów. Nieprawidłowości w badanym zakresie nie stwierdzono.

Materiały z przeprowadzonych kontroli były podstawą do:

  • skierowania  2 wystąpień pokontrolnych do producentów detergentów,
  • skierowania 2  wystąpień pokontrolnych do kontrolowanych przedsiębiorców,
  • skierowania 1 pisma informującego o stwierdzonych nieprawidłowościach do dystrybutora.

Ponadto wobec 1 przedsiębiorcy zostanie wszczęte postępowanie administracyjne w celu nałożenia kary pieniężnej w związku z nieprzestrzeganiem wymagań określonych w art. 56 ww. ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniami.

 

Beata Manios- rzecznik

Inspekcji Handlowej w Szczecinie

Tel. 91 4225239 wew. 46

 

 

 

 

 

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Beata Dynowska 10-12-2025 09:56
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: Beata Dynowska 10-12-2025
Ostatnia aktualizacja: Beata Dynowska 10-12-2025 10:27