eBoi
Jak załatwić sprawę?
Informacja o wynikach kontroli prawidłowości obrotu wyrobami akcyzowymi w 2025 r.
Realizując wytyczne zawarte w programie Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wynikające z programu Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Szczecinie przeprowadził łącznie 18 kontroli.
Kontrolą objęto:
- 16 przedsiębiorców prowadzących działalność w placówkach detalicznych,
- 1 przedsiębiorcę prowadzącego handel hurtowy i detaliczny obrót wyrobami alkoholowymi
i tytoniowymi, - 1 przedsiębiorcę prowadzącego hurtowy obrót wyrobami tytoniowymi.
Nieprawidłowości stwierdzono u 5 przedsiębiorców.
Zakres kontroli obejmował sprawdzenie przestrzegania przepisów:
- ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. z 2023 r., poz. 2151 ze zm.),
- ustawy z dnia 09 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu
i wyrobów tytoniowych (Dz.U. z 2024 r., poz. 1162 ze zm.), - ustawy z dnia 21 maja 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (Dz. U. z 2025 r. poz. 799),
- ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U z 2025 r. poz. 126 ze zm.).
Ustalenia kontroli, w odniesieniu do poszczególnych punktów programu, przedstawiają się następująco.
1. Przestrzeganie przepisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi
Wyniki kontroli przedsiębiorców prowadzących sklepy detaliczne.
Zagadnienie to zbadano u 15 przedsiębiorców, w tym u 14 prowadzących wyłącznie sprzedaż detaliczną i 1 prowadzącego zarówno handel detaliczny, jak i hurtowy. Nieprawidłowości w badanym zakresie stwierdzono u 1 prowadzącego sprzedaż detaliczną:
- wszyscy przedsiębiorcy posiadali ważne zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych. W ofercie znajdowały się wyłącznie napoje alkoholowe wymienione w zezwoleniach,
- opłaty za korzystanie z ww. zezwoleń wniesiono w ustawowych terminach przez wszystkich przedsiębiorców,
- znajdujące się w sprzedaży napoje alkoholowe zakupiono u przedsiębiorców posiadających zezwolenia na sprzedaż hurtową napojów alkoholowych,
- działalność w zakresie objętym zezwoleniem wykonywana była tylko przez przedsiębiorcę
w nim oznaczonego i tylko w miejscu wymienionym w zezwoleniu, - przedsiębiorcy prowadzili działalność zgodnie z otrzymanymi zezwoleniami,
- w zezwoleniach nie wskazano godzin sprzedaży alkoholu,
- znajdujące się w sprzedaży napoje alkoholowe były oznaczone znakami akcyzy (u 2 w ofercie handlowej znajdowało się wyłącznie piwo), w miejscu sprzedaży detalicznej u 1 przedsiębiorcy nie uwidoczniono wywieszki informującej o szkodliwości spożywania alkoholu. W związku z powyższym na przedsiębiorcę nałożono mandat kredytowany w wysokości 150,00 zł. Przedsiębiorca usunął ww. nieprawidłowość w toku kontroli. Pozostali kontrolowani uwidocznili wymaganą informację.
- w przypadku 1 placówki samoobsługowej o powierzchni powyżej 200 m2 znajdowało się wydzielone stoisko z napojami alkoholowymi zawierającymi powyżej 4,5% obj. alkoholu (z wyjątkiem piwa),
- w trakcie kontroli nie stwierdzono sprzedaży lub podawania alkoholu osobom nieletnim, nietrzeźwym, na kredyt lub pod zastaw,
- w punktach prowadzących sprzedaż detaliczną przestrzegano zakazu konsumpcji napojów alkoholowych,
- nie badano zakazów sprzedaży, podawania i spożywania napojów alkoholowych w miejscach wymienionych w ww. ustawie, w szczególności na terenie szkół oraz innych zakładów
i placówek oświatowo-wychowawczych, domów studenckich, w obiektach komunikacji publicznej, miejscach zbiorowego żywienia pracowników, - kontrolowane placówki usytuowane były w miejscach, dla których gminy nie określiły zakazu sprzedaży napojów alkoholowych,
- w miejscach sprzedaży nie stwierdzono niedozwolonej reklamy i promocji napojów alkoholowych,
- kontrolowani przedsiębiorcy nie prowadzili sprzedaży napojów alkoholowych przez Internet.
Wyniki kontroli przedsiębiorców prowadzących hurtowy obrót napojami alkoholowymi.
Kontrolą objęto 1 przedsiębiorcę prowadzącego obrót detaliczny i hurtowy napojami alkoholowymi, nie stwierdzając nieprawidłowości. Ustalono, że przedsiębiorca:
- posiadał ważne zezwolenia na prowadzenie obrotu hurtowego napojami alkoholowymi,
- sprzedawał napoje alkoholowe wyłącznie przedsiębiorcom posiadającym zezwolenie na obrót hurtowy lub sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych,
- znajdujące się w sprzedaży napoje były oznaczone znakami akcyzy,
- napoje alkoholowe pochodziły od producentów lub przedsiębiorców posiadających zezwolenia na obrót hurtowy tymi napojami,
- magazyny użytkowane przez kontrolowanego przedsiębiorcę stanowiły jego własność,
- przedsiębiorca wykonywał działalność w miejscu określonym w zezwoleniach przez zatrudnionych przez siebie pracowników,
- przedsiębiorca prowadził działalność zgodnie z otrzymanymi zezwoleniami.
2. Przestrzeganie przepisów ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych
Przestrzeganie postanowień ww. ustawy sprawdzono u 17 przedsiębiorców, w tym w 15 placówkach detalicznych i 2 hurtowniach. U 4 stwierdzono nieprawidłowości. U 1 przedsiębiorcy prowadzącego sprzedaż detaliczną nie było w ofercie wyrobów tytoniowych.
Wyniki kontroli przedsiębiorców wykazały, że:
- u wszystkich kontrolowanych przedsiębiorców umieszczono w widocznych miejscach informacje w sposób słowny i graficzny dotyczące zakazu palenia wyrobów tytoniowych, w tym palenia nowatorskich wyrobów tytoniowych i palenia papierosów elektronicznych na terenie obiektu,
- w kontrolowanych placówkach przestrzegany był zakaz udostępniania wyrobów tytoniowych, papierosów elektronicznych lub pojemników zapasowych osobom do lat 18.
U 4 przedsiębiorców prowadzących detaliczną sprzedaż wyrobów brak było informacji o zakazie sprzedaży tych wyrobów wymaganej przepisami art. 6 ust. 1 ww. ustawy z dnia 21 maja 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych, która weszła w życie 05 lipca 2025 r. Kontrolowani uwidocznili informację o treści obowiązującej przed wskazaną wyżej zmianą ustawową. Skontrolowanych przedsiębiorców pouczono o obowiązku dostosowania treści informacji, o której mowa w ww. ustawie w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy. U pozostałych przedsiębiorców nieprawidłowości w badanym zakresie nie stwierdzono.
- nie przeprowadzano kontroli na terenie podmiotów wykonujących działalność leczniczą, szkół i placówek oświatowo-wychowawczych oraz obiektów sportowo-rekreacyjnych,
- u kontrolowanych przedsiębiorców nie stwierdzono sprzedaży wyrobów tytoniowych, papierosów elektronicznych lub pojemników zapasowych oraz ich części w automatach lub w systemie samoobsługowym,
- przestrzegany był zakaz sprzedaży papierosów luzem lub w opakowaniach zawierających mniej niż 20 sztuk,
- kontrolowani nie prowadzili sprzedaży tytoniu do stosowania doustnego,
- nie stwierdzono prowadzenia na odległość sprzedaży wyrobów tytoniowych, a także papierosów elektronicznych i pojemników zapasowych oraz ich części,
- nie stwierdzono niedozwolonej reklamy i promocji wyrobów tytoniowych, papierosów elektronicznych, pojemników zapasowych lub rekwizytów tytoniowych oraz produktów imitujących te wyroby bądź symboli związanych z używaniem tytoniu, wyrobów tytoniowych, papierosów elektronicznych lub pojemników zapasowych,
- nie stwierdzono, by w punktach sprzedaży detalicznej i hurtowej eksponowano przedmioty imitujące opakowania wyrobów tytoniowych oraz przedmioty imitujące opakowania papierosów elektronicznych lub pojemników zapasowych,
- etykiety opakowania jednostkowego i opakowania zbiorczego oraz wyroby tytoniowe nie zawierały jakichkolwiek elementów lub nie miały cech, które:
- promują wyrób tytoniowy lub zachęcają do jego spożycia,
- sugerują, że dany wyrób tytoniowy jest mniej szkodliwy niż inne,
- odnoszą się do smaku, zapachu, środków aromatyzujących lub innych dodatków albo ich braku,
- sprawiają, że wyrób tytoniowy przypomina produkt leczniczy, wyrób medyczny, środek spożywczy lub kosmetyk,
- sugerują, że dany wyrób tytoniowy ma zwiększoną biodegradowalność lub inne cechy korzystne pod względem ochrony środowiska,
- sugerują uzyskanie korzyści ekonomicznych w postaci dołączonych do nich drukowanych kuponów lub ofert wyrobów po obniżonej cenie lub darmowych, ofert w rodzaju dwa opakowania w cenie jednego lub innych podobnych ofert,
- na opakowaniach jednostkowych i zbiorczych wyrobów tytoniowych umieszczono:
- mieszane ostrzeżenia zdrowotne, ostrzeżenie ogólne i wiadomość informacyjną –
w przypadku wyrobów tytoniowych do palenia w sposób określony w art. 9 i art. 9 a-c ww. ustawy, - ostrzeżenie zdrowotne - w przypadku wyrobów tytoniowych bezdymnych w sposób określony w art. 9 i art. 9d ww. ustawy.
- w trakcie kontroli nie stwierdzono w ofercie handlowej wyrobów ziołowych do palenia,
- na opakowaniach jednostkowych i opakowaniach zbiorczych papierosów elektronicznych i pojemników zapasowych podano:
- wykaz składników (w porządku malejącym wg masy), zawartość nikotyny w wyrobie i jej ilość w przyjmowanej dawce, numer serii i ostrzeżenia dotyczące ochrony przed dziećmi,
a także czy do opakowania jednostkowego dołączono ulotkę z instrukcją w języku polskim - stosownie do wymagań określonych w art. 11c ust. 3 i 5 ww. ustawy; - ostrzeżenie zdrowotne w sposób określony w art. 11c ust. 6-11 ww. ustawy;
- papierosy elektroniczne lub pojemniki zapasowe spełniały wymagania określone w art. 11c ust. 1 ww. ustawy, w szczególności dotyczące:
- dopuszczalnej pojemności pojemników zapasowych (do 10 ml) lub pojemności kartridżów jednorazowych lub zbiorniczków dla papierosów elektronicznych jednorazowego użytku lub kartridżów jednorazowych (do 2 ml),
- dopuszczalnej zawartości nikotyny w płynie (do 20 mg/ml),
- zabezpieczenia przed dziećmi - czy mają zabezpieczenie uniemożliwiające ich przypadkowe otwarcie oraz zabezpieczenie przed rozbiciem i przeciekaniem oraz posiadają mechanizm zapewniający ponowne napełnianie bez wycieków,
o. oferowane do sprzedaży nowatorskie wyroby tytoniowe uzyskały zezwolenia Prezesa Biura do spraw Substancji Chemicznych,
p. papierosy elektroniczne i pojemniki zapasowe oferowane do sprzedaży zostały zgłoszone do Prezesa Biura do spraw Substancji Chemicznych.
3. Przestrzeganie przepisów ustawy o podatku akcyzowy
Zagadnienie to zbadano u 18 przedsiębiorców prowadzących działalność w 16 placówkach detalicznych i 2 hurtowniach, przy czym nieprawidłowości nie stwierdzono.
Badaniem objęto łącznie 333 partie produktów, w tym 130 partii napojów alkoholowych oraz 203 partie wyrobów tytoniowych.
Ustalono, że:
- banderole wyrobów alkoholowych i tytoniowych naklejone były w sposób prawidłowy i trwały,
- banderole nie były zniszczone ani uszkodzone,
- znajdujące się w sprzedaży wyroby alkoholowe i tytoniowe były oznaczone banderolami nie wykazującymi cech zafałszowania,
- przedsiębiorcy sprzedający papierosy sprzedawali je po cenach wydrukowanych na opakowaniach jednostkowych,
- banderole były właściwe dla poszczególnych wyrobów i posiadały odpowiednie nominały.
Wykorzystanie ustaleń kontroli:
Materiały z kontroli dały podstawę do nałożenia mandatu karnego kredytowanego w wysokości 150,00 zł.
Beata Manios- rzecznik
Inspekcji Handlowej w Szczecinie
Tel. 91 4225239 wew. 46
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
| Akcja | Osoba | Data |
|---|---|---|
| Dodanie dokumentu: | Beata Dynowska | 10-12-2025 10:37 |
| Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | Beata Dynowska | 10-12-2025 |
| Ostatnia aktualizacja: | Beata Dynowska | 10-12-2025 11:01 |

